Strand, surf, sup en snor

13 augustus 2020 - Hellestøstranden, Noorwegen

72E58171-76AD-4A0F-8D8D-1F1F4AB9C5F2285FBE6E-DD88-4776-A29E-61D5BDF91829A496A9BC-418D-4530-8863-1C9BE6915D1AD41BB4F1-BACE-4081-820D-D6226A7CF02DA588C31E-FB32-43E7-8D57-65972817CE405DEB5B97-BFBE-4E4F-80DC-5F655C276DECF3768517-B5AD-4A30-9D5D-8A6E46EC70D432C3FAB2-B739-4A3D-A6F9-62F96788C5CDD591036B-9FCB-4028-AB2D-A9AFA577C84646AEAE65-F60B-4415-9BEE-3DB3DD6AFA45F5D7B921-774F-4665-8CA4-CC8F4937D01E6607D05D-7069-469E-9805-BD5C8DFDE151DE17AC22-58DC-4FB8-8333-7DDD32CD7F00

Noorwegen, bijna net zo mooi als Zuid-Afrika... nou, een mooier compliment kan JanDirk niet geven over een land. Maar hij zei het echt!

Het landschap is mooi, soms ruig, soms glooiend. Er is veel water en het is er sinds wij er zijn alleen nog maar prachtig weer geweest, geen hittegolf gelukkig, maar tussen de 20 en 24 graden en fris in de nacht. Na een dagje toeren en uitstappen op mooie plekken besluiten we dat we een plek bij het strand willen om te overnachten, het liefst waar gesurft kan worden. We komen aan bij Hellestøstrand, maarja, de parkeerplaatsen aan zee hebben bordjes ‘no camping’. Behalve bij een privat parkering, daar staat dat niet bij. Het huis er vlakbij heeft ook een ruime oprit waar we Glimpie half opzetten en de eigenaar van het huis, een man met grote buik en snor, staat op het balkon. Dus vraagt JanDirk of de meneer weet of er bij die ‘privat parkering’ ook een nachtje gestaan zou mogen worden. Het blijkt zijn parkeerplaats en op voorwaarde dat we 20 kroon (=2euro, dat is voor de buurjongetjes die het gras maaien) in het mandje doen, mogen we er staan. We staan ongeveer 20 meter van zee dus perfect. JD gaat meteen surfen en ook de volgende ochtend nog een sessie. Daarna halen we de fietsen van het rek en maken een mooi tochtje naar Stavanger, 20 km verderop. Het lijkt onderweg een beetje op Zuid-Limburg aan zee, heuvelachtig, maar dan telkens met zeezicht. Stavanger is best geinig, Corona lijkt hier niet te bestaan, maar het is er zoveel minder druk dan in Nederland, dat je echt wel het gevoel hebt van iedereen genoeg afstand te kunnen houden. Terug bij het strand en de camper, nemen we een duik in zee, heerlijk. De meneer van de parkeerplaats heeft inmiddels stroopwafels van JD gekregen en we mogen blijven staan zolang we willen. De dag erna doen we een stranddag, de golven zijn weg maar suppen gaat prima. De volgende dag vertrekken we, maar gaan natuurlijk eerst meneer snor nog even bedanken. Hij heeft nog wat voor ons zegt hij. Hij haalt uit huis twee paar surfhandschoenen. Mensen leggen ze op het dak van de auto, rijden weg en hij raapt ze op, wij kunnen ze vast gebruiken als we naar het noorden gaan denkt hij. Dat denken wij ook, wat aardig!

We vervolgen onze weg iets noordelijker, voorbij Stavanger, met als idee de Preikestolen te gaan bekijken. Eerst een mooie wandelroute omhoog, waarop we héél veel teruglopende mensen zien en gelukkig wat minder in onze richting. Wij zijn er ook pas in de middag, dus alle ochtendwandelaars komen terug. Boven is het prachtig. We kijken over de steile rand zo de Lysefjord in, echt supermooi is het. Na de wandeling omlaag zoeken we weer naar een overnachtingsplek. Die vinden in Jørpenland, ook aan de fjord. We staan met Glimpie naast het politiebureau, we gaan ervan uit dat ze het wel goed vinden en het bureau gaat toch pas om 10 uur open.

Na een douche en de was (yes, een wasmachine en droger gevonden) vertrekken we 13 augustus fris naar Sand. Daar gaan we op zoek naar zalm. Daarover later meer!

Liefs JD en Marank

1. Yorianne Elfrink:
    13 augustus 2020
    Zooo hee! Wat een gave foto’s! Steile kliffen, niet normaal!
    Heerlijk temperatuurtje daar! Wat een aardige meneer dat ie het allemaal wel snor vond zitten. Leuk om mee te genieten. Ik ben sinds gisteren weer aan het werk en Alex heeft vandaag zijn eerste 190 km fietsen erop zitten.
  2. Esther:
    13 augustus 2020
    Wauw genieten hoor! Wat een mooi land. Die gaat bij mij op ook op het lijstje om naar toe te gaan!
    Have fun en geniet.
  3. Monique:
    13 augustus 2020
    Wat een prachtige reis. Niet erg dat plannen wijzigen, kom je nog eens ergens. Veilige reis verder😘
  4. René Dirksen:
    Toch glimpje! Mooi😉
  5. Yolanda & Jan:
    13 augustus 2020
    Weer een leuk verhaal en wat een prachtige spectaculaire foto’s. Ja, sommige plaatjes doen ons ook aan Zuid Afrika denken, maar dit is wel heel byzonder daar op zo’n hoge klif. Leuk dat jullie die meneer Snorremans met stroopwafels hebben weten te verleiden. Je kunt beter met stroop smeren, dat levert altijd wat op! Nog een hele fijne reis verder en geniet van al het moois. Liefs ons.
  6. Marga:
    14 augustus 2020
    Wat een mooi landschap en weer een leuk verhaal
    Geniete er nog even van 😘
  7. Femke:
    14 augustus 2020
    Wow. Prachtig! Ik geniet mee.
  8. Dinie:
    14 augustus 2020
    Wat een overweldigend landschap, prachtig gewoon.en een parkeerplek zo dicht bij zee, wie krijgt dat nu voor elkaar! Ja juist jullie dus. Nog heel veel plezier. Liefs van ons
  9. Bibi Buné:
    Prachtige foto’s !!!
  10. Petra:
    14 augustus 2020
    Wauw! Die klif is geweldig! Foto van meneer Snor mis ik nog 😉.
  11. Anne Veel:
    14 augustus 2020
    Wat een mooie kiekjes! Geweldig!