Hamburg, familiebezoek in Denemarken en naar Noorwegen

8 augustus 2020 - Lindesnes, Noorwegen

De overnachtingsplek in Hamburg bevalt prima. Bij het bedrijf waar we staan coördineren ze het vaarverkeer wat langskomt en loodsen ze de grote schepen de juiste richting op. Er wordt dag en nacht gewerkt en de deur van het kantoor staat dag en nacht open. Een toilet hebben ze er ook, dus dat is handig voor ons als wildkampeerders😉. In de avond fietsen we nog een stukje langs het water. Een prachtige ondergaande zon, maar er hangt wel een vreemd luchtje. Dan blijkt dat we langs de rioolzuivering fietsen, dus dat verklaart genoeg. We slapen prima ondanks soms langsrijdend vrachtverkeer. In de ochtend gaan we Hamburg verkennen per fiets. We gaan door een speciale tunnel de stad in: eerst worden we met een lift 23 meter onder de grond gebracht, dan fietsen we 200 m door de tunnelbuis en aan de andere kant komen we met een lift weer bovengronds. Vooral bijzonder als je bedenkt dat deze constructie al meer dan honderd jaar bestaat en er ook auto’s in de lift kunnen.

In de stad bezoeken we het U-boot museum. Tenslotte zat JanDirk ooit bij de Dutch Navy😉 en heeft hij daar zijn technisch inzicht op de onderzeeërs mogen loslaten. Eenmaal in de onderzeeër  krijg ik dus van JD uitleg over van alles en nog wat, wat handig is, want vanwege Corona doen de gidsen geen rondleidingen.

Na de tour doen we nog een rondje op de fiets door een stukje Hamburg, drinken we koffie en gaan we via de tunnel weer terug naar de camper. We rijden naar Flensburg, aan de Deense grens. Daar parkeren we op een camperplaats bij een winkelcentrum, wederom voor niets. We zitten nog even lekker in het zonnetje en ik probeer de camperdouche uit, hij doet ‘t en ik ben weer fris.

6 augustus rijden we Denemarken in, we zwaaien vriendelijk naar de Viking-achtige man bij de grens, maar er wordt ons niet gevraagd wat we komen doen, hoe lang we blijven of waar we heen gaan. Dus of het nu daadwerkelijk zo is dat je er alleen mag zijn als je op doorreis bent of wanneer je minimaal 6 nachten blijft (zoals de buitenlandse zaken app ons vertelt), zullen we nooit weten. We rijden richting het noorden, want daar hebben we vanavond de boot naar Kristiansand, Noorwegen. We bekijken het strand, een vuurtoren en leggen nog even contact met onze vakantie vierende familie: zus Yorianne, Alex, Cas en Tobian. Die hebben een heerlijke campervakantie in Denemarken en bekijken vandaag zeehonden en ook vuurtorens. Aan het eind van de middag kruisen onze wegen zich bijna vanzelf, dus we spreken af en eten heel gezellig samen aan de kust. We spotten nog een dolfijn en na het eten nemen we weer afscheid en vervolgen we ieder ons weg. Het was bijzonder om elkaar hier tegen te komen en heel gezellig!

Wij spoeden ons naar de boot in Hirtshals, waar we keurig op tijd aan dek gaan en genieten van een mooie zonsondergang.

Op de boot naar Kristiansand bedenken we waar we komende nacht gaan overnachten (JD heeft al een parkeerterrein bij een jachthaven gespot op Google maps) en of de hoeveelheid alcohol die wij aan boord hebben niet te veel is om in de rij ‘nothing to declare’ te gaan staan bij het verlaten van de boot. In Noorwegen is alcohol namelijk nogal prijzig en om handel te voorkomen mag je niet te veel invoeren. Maargoed, geen idee wat we precies mee hebben, misschien een litertje teveel maar wij snappen niets van die Noorse borden natuurlijk😉. En inderdaad, we kunnen gewoon doorrijden. De parkeerplek waar we om 1 uur ‘s nachts parkeren en meteen gaan slapen, blijkt de volgende ochtend een idyllisch haventje. JD ontdekt dat je er voor niets een houten roeiboot mag lenen en we gaan er dus varend op uit. Het eilandje voor de kust waar we heen varen is prachtig, het water koud, maar prima om onszelf in op te frissen. Daarna volgt een excursie naar het kanonmuseum, dit past wel in lijn met het bezoek aan batterij Fiemel, enorme bunkers met kanon, waar het Skagerak mee verdedigd werd. JD legt mij wederom alle technische zaken uit, ik steek er nog wat van op. In de middag bezoeken we Mandal en rijden daarna naar het meest zuidelijke puntje van Noorwegen, Lindesnes. Een mooie plek om onder de vuurtoren de nacht door te brengen. Het weer is trouwens geweldig, 21 graden en een lekker zonnetje, we zijn ons ervan bewust dat dat hier ook wel eens anders kan zijn, maar nu genieten we er van! (sterkte in NL met de hitte)

De volgende ochtend, 8 augustus, gaat JD een rondje hardlopen en ik pomp m’n SUP op, tijd voor een supje op zee. In verhouding weinig deining omdat het een soort monding tussen de rotsen is. Het verschil tussen eb en vloed is hier ook maar een paar centimeter. Het wemelt er wel van de kwallen, dus ik wil liever niet vallen. Wel prachtig, zo tussen de rotsen en bij de vuurtoren. Na een ontbijtje met warm gebakken brood van het bakkertje ter plaatse gaan we weer verder. Via de Flekkefjord volgen we de route langs de kust vol met heuvels, meren, fjorden en bossen. Eind middag parkeren we Glimpie (oké, de bus heeft een naam, als Alex ‘m ook al zo noemt zal ie wel zo heten, hij glimt tenslotte en we hebben ‘m in Glimmen gekocht) en besluiten we dat we goed staan voor de nacht. De middag brengen we door in de zon, ik was wat spullen die ik over een boot te drogen hang en we doen we doen lekker even niets. Alleen Glimpie honderd meter verplaatsen, want we blijken naast een aggregaat te staan wat net uit stond en nu de reparatiemannen klaar zijn niet meer...

Tot het volgende verslag! X JanDirk en Marank

oja, foto’s uploaden lukt even niet zonder WiFi, dus die volgen nog. Of kijk even op Instagram, daar staat af en toe een mooi plaatje: jdandmar_whereareyou

C5F4D5C6-B42E-474C-87F5-2152885B47AB4D1E2662-76F5-4543-9F84-00737432FFC1E9BC08C2-4D52-4769-A510-444BEC13605AAB8EF703-C3A1-4866-930D-FF9A31E4DE432F055FDE-1E5F-465C-B3B8-784DA9D95EDBA73A62B6-8CD3-4D05-8131-8E898DFEC5E842BCD3E2-FE70-4FF2-BE09-46DBD8B0AFEB526B98F3-57EE-48EA-BD9A-026249FC2C52BEC52ADE-DE1B-4BCE-8291-544B5B1D1A858DF7E489-183B-4311-9075-DDF22BE9A2B9

1. René Dirksen:
    9 augustus 2020
    Mooi beschreven Marank!
  2. Jolijn:
    9 augustus 2020
    Heerlijk lezen dit :) Mooie avonturen
  3. Christa:
    10 augustus 2020
    De reis is gestart. Leuk om mee te kunnen lezen. Het genieten is begonnen. Veel plezier. En leuk beschreven. X Christa.
  4. Marga:
    10 augustus 2020
    Leuk geschreven en geniet van jullie reis😘
  5. Ancella:
    Wat fijn!
    Dank je Marank.
    Jullie kunnen jullie reis af gaan ronden.
    Geniet! Trots op jou.
  6. Anja:
    Wat leuk om zo mee te reizen! Veel plezier, Anja
  7. Bart en Elma:
    10 augustus 2020
    Wat leuk om te lezen dat jullie al zoveel hebben meegemaakt, geniet van jullie reis! En we zien de foto’s nog tegemoet!
  8. Petra:
    10 augustus 2020
    Het klinkt heerlijk ontspannen! Ruimte en vrijheid, geniet ervan!
  9. Dinie:
    10 augustus 2020
    Eer een prachtig verhaal, fijn om zo met jullie mee te reizen,.😘
  10. Sylwia:
    10 augustus 2020
    Heerlijk genieten Marank en JD!
  11. Marjo:
    10 augustus 2020
    Owwwww zalig! Ik denk dat dat supboard goed van pas zal komen👍
    Veel plezier en stay safe.
    Xx
  12. Coby:
    Wat tof!
    Die oude Elbetunnel in Hamburg is gaaf ja!
    geniet ervan daar!
  13. Birgit:
    10 augustus 2020
    Wat ziet het er prachtig uit daar! En wat leuk om te lezen dat jullie zo genieten.
    Ga zo door 😉
  14. Marloes:
    Wat leuk om te lezen! Ziet er prachtig uit! Xxx
  15. Anne Veel:
    Wauwwww!!! Wat een mooie plaatjes. X Anne
  16. Yorianne Elfrink:
    11 augustus 2020
    Nouja wat ontzéttend leuk om notabene je eigen familie tegen te komen in Denemarken. 😃
    Prachtige uitzichten ook daar vanaf de Noorse wegen.
  17. Yolanda & Jan:
    Hallo Marank & JanDirk,
    Bedankt weer voor jullie mooi foto’s en leuke verhaal. Lekker genieten van het mooie weer, de prachtige uitzichten en van elkaar!
  18. Saskia:
    11 augustus 2020
    Wat ziet het er heerlijk ontspannen uit en een prachtige omgeving! Heel veel plezier verder in Noorwegen, op naar Slettnes 😄