Vertrekken, Friese flamingo’s en de Hamburgse haven

4 augustus 2020 - Hamburg, Duitsland

3 augustus 2020 is het dan zover. Na een druk weekend met veel gedagzegmomentjes, wassen, inpakken en de schuur netjes achterlaten, hebben we de wekker bijtijds gezet. Natuurlijk moet er nog genoeg gebeuren, maar uiteindelijk vertrekken we. Niet naar Frankrijk, zoals in augustus wel eens vaker gebeurt rond deze tijd, maar naar Friesland. We hebben gehoord dat daar exotische vogels zijn neergestreken en dat willen we wel even zien. En ja hoor, in het Friese dorp Zwarte Haan parkeren we de camper aan de dijk en klimmen via het wandelpad de dijk op. Daar hebben we meteen prachtig uitzicht over het Waddengebied, we zien Terschelling en Ameland liggen met de herkenbare vuurtorens. In het drassige gebied voor de Waddenzee is het een walhalla voor vogels, die we echt niet allemaal weten te benoemen. We zien veel zwaluwen, meeuwen, allerlei wadvogels en jawel, daar staan ze: de Flamingo’s. We wanen ons weer op de Boliviaanse hoogvlaktes, bij Costa Ricaanse of bij Argentijnse meren. Maar hier schijnen ze het nu ook goed te hebben. We vervolgen onze tocht naar het noordoosten en doen nog even de stad Groningen aan om wat reisliteratuur te halen en de Martinitoren te bekijken. Daarna rijden we naar Beerta, wie kent het niet. Hier treffen we Martijn, de zoon van de vriendin van de oom van JanDirk, die in het hoge noorden samen met zijn vriendin SVR camping Houwingaheerd en paardenpension heeft. Eigenlijk is de camping vol, want iedereen gaat in de coronatijd naar Beerta, maar voor ons wordt plek gemaakt, heel lief. Een aanrader hoor, zo’n mooi plekkie en gezellig tussen de paarden en de kippen. En verstand van omheining hebben ze ook, het barst er van de kastanjehouten palen rondom bak en weiland. Schapenhek.nl heeft ook in het noorden van het land mooi spul geleverd😉.

De volgende ochtend vertrekken we met als doel regio Hamburg. Maar eerst gaan we in Fiemel (ja het stikt van de bijzondere plaatsnamen in Groningen) nog het wad en de bunkers bekijken die aan het einde van de tweede Wereldoorlog in gebruik waren om de geallieerden tegen te houden, mislukt natuurlijk, maar daardoor was dat stukje Nederland wel als een van de laatste delen bevrijd. Maar wel een bijzondere plek, je kijkt zo over de polder en de Eems naar Emden, Duitsland.

De reis gaat verder en na een lunchstop in Bremen rijden we naar Hamburg. De app Park4night leidt ons naar een parkeerplek bij de haven. Geen voorzieningen, wel uitzicht over de haven. We blijken te staan op een parkeerplek van een bedrijf. Er staat polizei dus JD vraagt netjes of we er een nachtje kunnen staan. Dat moesten we maar bij het bedrijf vragen. Dat doen we dus en het mag. Mooi. Er klinkt een hoop herrie van al het langsvarende en rijdende verkeer en aan de overkant van het water worden alle containers gelost en op vrachtwagens gezet. Ben benieuwd of slapen hier lukt, maar dat zien we dan wel weer.

Morgen vervolgen we onze weg naar het noorden, verder door Duitsland naar Denemarken en daarna met de ferry naar Noorwegen.

Tot de volgende keer! Liefs JanDirk en Marank

882684E0-762C-4C55-B42D-D701387090457022952D-3DB6-4862-BCE4-28641813C758397F4778-07F0-4AC3-B0B4-E5BC2AEF11697FEDEAB7-8F99-4F20-9424-F4CD6B31535E

AE676809-CC29-4CCA-82B4-2AE7D6E4A9F0

1. Anne Veel:
    Mooi leven zeg! Goed begin. Kus van jullie (schone) zus
  2. Yorianne Elfrink:
    4 augustus 2020
    Lekker dat jullie nu onderweg zijn! Flamingo’s in eigen land! Ik had er over gelezen, leuk om te zien!
    Heb me aangemeld op jullie reislog dat ik ze weer automatisch zal ontvangen.
  3. Yolanda & Jan:
    Hallo Marank en JanDirk,
    Leuk om weer jullie belevenissen te lezen. Wat bijzonder om op het wad flamingo’s aan te treffen. Hebben jullie daar ook nog een mooie foto van kunnen maken? Jullie hebben gelukkig lekker zonnig weer en wij hopen dat dit nog een poosje aanhoudt. Geniet van alles en een goede voorspoedige reis naar Noorwegen gewenst.
  4. Bibi Buné:
    4 augustus 2020
    Super leuk om te lezen !!
  5. Marank:
    4 augustus 2020
    Ja, ze staan op de foto, maar op de gewone camera en niet op de telefoon, dus dan krijg ik ze niet makkelijk op de reislog.
    X
  6. Chris en dinie:
    5 augustus 2020
    Hallo Marank en Jan Dirk,
    Ik geniet nu al weer van jullie mooie verhalen, zo mooi beeldend geschreven.
    Goede reis richting Noorwegen. Geniet van de reis en van elkaar. Dikke kus. Dinie
  7. Jolijn:
    6 augustus 2020
    Yesss de reis is begonnen! Zo veel moois te zien en beleven! Leuk om jullie te volgen. Alle goed en geniet. Liefs