Wow! In Nazaré!

31 oktober 2020 - Nazaré, Portugal

Na wat vlotte uurtjes tolweg komen we in Nazaré aan. Omdat we hier twee weken geleden ook waren, weten we de weg. Waar we twee weken geleden nog op de kliffen konden overnachten is het nu door alle drukte al afgesloten. In het oude gedeelte van het stadje is het druk, maar park4night stuurt ons naar een grote parkeerplaats op 300 meter van Praia Norte waar nog heeeel veel ruimte is voor Glimpie. We parkeren en gaan naar zee. Het is woensdagmiddag, de grootste golven worden donderdag verwacht. Toch horen we het gedender van de oceaan al vanaf de parkeerplaats, indrukwekkend. Op het strand zien we de zee en het is niet normaal... we lopen richting vuurtoren, klimmen daar langs de rotsen omhoog en als je dan deels óp de golven kan kijken weet je echt niet wat je ziet. Wow! Vanaf de hoger gelegen gedeeltes kun je ook veel beter zien wat er op en tussen de golven gebeurt. Diverse waaghalzen liggen met surfboards in het water, maar dit doen ze niet zomaar. Elke surfer wordt bijgestaan door iemand op een jetski. De bestuurder hiervan waagt ook z’n leven, want naast het feit dat degene op de jetski de surfer voorttrekt en voldoende vaart meegeeft om überhaupt op de golf terecht te kunnen komen, is het ook de bestuurder met jetski die de surfer weer uit het water moet vissen als de surfer wordt bedolven onder enorme massa’s water. Als je het vanaf de kant bekijkt kun je de omklappende golf nog het beste vergelijken met een enorme lawine van water. De surfer probeert de lawine voor te blijven maar dat lukt niet altijd. De surfers dragen wel speciale wetsuits met luchtcompartimenten die ervoor moeten zorgen dat het naar de oppervlakte komen makkelijker gaat. We spreken één van de surfers die we in Sagres in een filmpje zagen en die ons eigenlijk de doorslag gaf om naar Nazaré te rijden. Hij heeft net even warmgedraaid en hoopt op nog betere golven donderdag. Woensdagmiddag zien we al prachtige taferelen. Donderdagochtend zetten we de wekker om 6:15. Het is nog donker, maar tegen de tijd dat we naar het strand lopen, gewapend met broodjes en koffie, wordt het net licht. Er hangt nog wel wat nevel, en dit wordt versterkt doordat er door de omklappende muren van water ook heel veel vocht in de lucht hangt. Zodra de zon echter achter de rotsen vandaan komt, wordt het zicht beter. De golven lijken wel elk half uur hoger te worden. Overal komen mensen vandaan om te komen kijken. Het strand, de duinen, de rotsen vullen zich met mensen. De pers heeft de beste plek, bij de vuurtoren. Wij verplaatsen onszelf steeds een stukje. We willen niet te dicht op andere mensen komen te staan. Het is ook mooi om de golven vanaf verschillende hoogtes te bekijken, als je op de rotsen staat kun je verder de zee op kijken en zie je ze aan komen rollen. Ook is het perspectief mooi als de vuurtoren op de voorgrond staat en de golven er bijna overheen lijken te klappen.

We zien gewaagde surfacties, jetski’s die surfers redden na een wipe-out, een jetski die over de kop slaat, maar weer door anderen gered wordt en om je heen hoor je het gejuich en de ohhhs en ahhhs van het publiek. De sfeer is geweldig en de taferelen zijn fenomenaal. Uiteindelijk blijven we tot half 4 ‘s middags kijken. We krijgen er eigenlijk geen genoeg van, maar we hadden alleen ontbijtbroodjes mee en inmiddels heeft de politie van alles afgezet om een grotere toestroom van mensen te voorkomen. Eenmaal weg van het strand af, kun je er niet meer terug. We gaan terug naar Glimpie, eten wat en moeten dan besluiten wat we doen. Donderdagavond start er een reisverbod tot dinsdag, vanwege Allerheiligen. Veel families zoeken elkaar dan op en gaan naar begraafplaatsen. Om samenkomsten in coronatijd te voorkomen is er een reisverbod tussen gemeentes. Voor ons als toeristen schijnt het niet echt te gelden, maar om gedoe te voorkomen, gaan we naar een plek waar we het in ieder geval een paar dagen kunnen volhouden, Peniche/ Baleal. Toen we eerder in Nazaré waren, zijn we langsgegaan bij Frans (vader van vriendin Deborah) en Annemarie. Voordat we Nazaré verlaten rijden we nog even langs Annemarie om dag te zeggen en na een uurtje rijden vestigen we ons weer op de parkeerplaats aan zee in Peniche. Gek om hier nu weer terug te zijn, maar we zijn blij dat we de afgelopen dagen dit uitstapje Nazaré hebben gemaakt en hebben weer veel wow-effect ervaren, blij mee!!!

Liefs JanDirk en Marank

6C1D399A-F070-4138-9240-5E9459A74DF2

B5C6E978-EC92-4757-A051-E92A531BF4448947C6EA-0127-44C4-8A2E-30428ED1427D160E35B4-084E-4F12-AD08-2912B606F65C6FA2B7C3-C738-4B57-A4BB-1D8D28A6DD8E1A22B587-BAD7-4B30-BB5F-955A8894E326180127B6-D5DA-48EA-8BC1-92F7B4F04693FC686578-0B6D-48D2-B86C-43134955370BBB932B50-AD14-4B27-802B-11A2A5CCF15383651B0C-B925-4261-B071-3C7ACE8373528201B65C-6B02-4568-9CA7-20127DD0AF3B69DE9C14-5911-4505-9F40-31918D57300F

voor professionele foto’s en filmpjes is er op internet veel meer moois te zien, ik kwam oa dit tegen:

Ook staan er op onze reisloggersite nog wat korte filmpjes bij video’s (de lange en de filmpjes met betere camera kon ik helaas niet uploaden)

1. C & M:
    31 oktober 2020
    Gelukkig is daar eindelijk het WOW moment🙀👍
  2. Marank:
    31 oktober 2020
    Gelukkig hebben we nog veel meer wow momenten gehad en soms zit het in hele andere dingen, zoals een keer een normale douche of een leuke ontmoeting
  3. Anne Veel:
    Doodeng 🙃
  4. ATD:
    Indrukwekkende beelden. Mooi.
  5. Yolanda & Jan:
    1 november 2020
    Weer een leuk verhaal en prachtige foto's. Fantastisch om dat samen mee te maken!
  6. Yorianne Elfrink:
    2 november 2020
    Spectaculair en in het echt waarschijnlijk nog veel mooier. Hier regent het met windkracht 8 a 9! Ook wel gezellig haha