Zon aan de Middellandse Zee, sneeuw in de Pyreneeën en een woeste Atlantische Oceaan.

26 september 2020 - Biarritz, Frankrijk

Het weer in Europa krijgt op veel plekken een herfstachtig karakter. Dit omzeilen wij wat door vanuit Zwitserland naar Narbonne aan de Middellandse Zee te gaan. In één keer is dat wat ver, dus we houden een stop in Valence. Daar overnachten we op een gratis camperplek waar we vorig jaar ook eens zijn geweest. De volgende dag gaan we in Narbonne naar een camping, waar het buiten het seizoen echt super rustig is. Het strand is op loopafstand en ook daar is het uitgestorven. ‘s Avonds kunnen we nog heerlijk buiten een wijntje drinken, mijn laatste avond als dertiger. JD geeft mij instructies voor de volgende dag: ‘uitslapen he, want ik ga ontbijt regelen’. Als ik wakker ben de volgende ochtend, feliciteert JD mij eerst (nu ben ik tenslotte echt een ‘oldtimer’) maar gaat dan meteen aan de slag. Er wordt druk gerommeld rondom Glimpie. Vervolgens komt JD mij halen, maar niet nadat we eerst samen naar een geweldige verjaardagsvideo kijken, met daarin allemaal lieve vrienden en familie die mij op originele wijzes feliciteren. Superlief! Dank voor alle mooie filmpjes en dankjewel Yorianne voor al het verzamelen en monteren! Ik ga de camper uit en daar staat het ontbijt van JD klaar, compleet met slingers in de bomen, in en aan Glimpie en een ‘40’ met tape op de voorruit en - heel kampeerachtig - met WC papier in het gras. Geweldig! Ik bel en FaceTime met de familie en voel me heel feestelijk. Na de croissantjes en verse jus gaan JD en ik op de fiets op pad. Taart zoeken. Dat blijkt moeilijker dan gedacht, want in het laagseizoen is er weinig open. In Narbonne-Plage hebben we geen succes, dus fietsen we naar Gruissan. Daar vinden we een bakkertje waar je ook koffie kunt drinken, dus dat doen we. JD plant mij alvast op het terras en gaat afrekenen. Een paar minuten later komt de dame van de bakkerij onze uitgekozen taartjes en koffie brengen. Zingend komt ze naar buiten met door JD meegenomen kaarsjes in de gebakjes, wat een feest! Als we het op hebben krijg ik zelfs nog een tekening van een man die blijkbaar ook bij de bakkerij werkt en een snelle schets van ons heeft gemaakt, heel leuk. We hebben verder een relaxt dagje en in de avond gaan we ergens een hapje eten. Ik mag kiezen, maar heb gewoon erg zin in pizza, dus dat wordt het. Die kan ik tenslotte zelf niet maken in de camper.

De volgende dag verplaatsen we eerst Glimpie van de camping naar de naastgelegen camperplaats. Daarna maken we er een stranddagje van. Heerlijk is het. Het lijkt nog hoog zomer. De volgende dag hebben we een heel andere missie, Glimpie heeft echt nieuwe banden nodig. Eentje is er al gesneuveld, maar er zijn er nog twee heel slecht. Dus gaan we langs de bandenman en vervangen er twee. Rijdt toch een stukje veiliger denken we. Daarna zakken we een stukje af langs de kust. We merken het nergens aan, maar we zijn nu in ‘oranje’ gebied. Het wordt moeilijker om ons alleen nog maar door ‘geel’ gebied te verplaatsen, maar het is vreemd, want de besmettingsgraad is hier wel veel lager dan in Nederland. En eigenlijk zijn we continu in quarantaine in ons huis op wielen en als we heel soms iemand spreken is dat altijd op afstand of in het geval van boodschappen doen, met mondkapjes op. Het is wel een groot gemis van het nu op reis zijn, want juist de contacten met medereizigers maken het vaak speciaal.

We overnachten in een olijfboomgaard aan de voet van de Pyreneeën. Het is een gratis overnachtingsplek waar ze zelfs een toilet en douche hebben en je de wasmachine mag gebruiken. We halen natuurlijk wel even wat olijven en tapenade in de bijbehorende winkel. ‘s Nachts schudt Glimpie van de harde mistralwind die is opgestoken. De volgende ochtend is ons plan om langs de Pyreneeën westelijker Frankrijk in te gaan en gewoon te stoppen waar het mooi is. Mooi is het, we zien zelfs verse sneeuw liggen op de hoger gelegen gebieden, maar de hoosbuien en hagel zorgen ervoor dat we toch maar even doorrijden. En jawel, hoe kan dat nou toch, we belanden toch weer in Biarritz. Waar de oceaan woest is en de golven nu nog zeker veel te wild om op te surfen. Ook de volgende dag is het zeer herfstig en er is geen surfer zo gek om een poging te wagen. Dus we hopen dat de boel nog wat zal bedaren zodat dat de komende dagen wel mogelijk wordt...

Liefs van ons

40B53C2E-DE35-4486-80C5-2D04501863932CC33C1E-32E9-406A-9362-B4A22199F33B14DED27B-3D95-4BED-9534-4082ECB94B17AA26C1E0-3F41-4805-8BF2-6C362A5F271CA8841B34-71CA-4567-BEDC-5441F66C8205

103422E7-D9B0-4C1F-BA44-6D851EE3A299

90D894E3-60CE-471D-9B5A-F7A1E73922930BA9AC94-65BF-4CF3-A68A-0C43E37C865886787EA7-9820-487B-B05A-67C615271025

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther:
    26 september 2020
    Een mooie bijzondere 40e verjaardag om nooit meer te vergeten ☺️. En 40 is niet oldtimer hoor 😜 welkom to the club!
    En geniet verder van jullie reis 💋
  2. Yorianne Elfrink:
    26 september 2020
    Hey lieverds, hoe bijzonder is het, om in deze tijd zoveel landen aan te doen, zigzaggend door gele en oranje gebieden, weliswaar hier en daar met mondkap maar wel de vrijheid van een stuur en nieuwe wielen, wat jullie huis brengt naar waar jullie willen. Nu in Biaritz, zo te zien wordt het morgen beter weer dan vandaag en dinsdag en woensdag zien er ook niet verkeerd uit. Veel plezier!! Liefs vanuit regenachtig hier
  3. Anne Veel:
    26 september 2020
    Top verjaardag dus. Nu maar hopen dat het snel beter weer wordt zodat er gesurfd kan worden! X Anne
  4. C & M:
    26 september 2020
    Wat hebben jullie al vele kilometers gemaakt en dan komt ook zomaar de 40 voorbij wandelen en weer door op lekkere nieuwe bandjes. De westkust van Frankrijk is super mooi, tenminste toen ik er in “de vorige eeuw” ben geweest👵🏻. Veel plezier op jullie verdere zoektocht😘
  5. Birgit:
    27 september 2020
    Wat maken jullie toch mooie herinneringen! Zo bijzonder en dat in deze, ookal, bijzondere tijd met corona!
    Op naar nog heel veel meer herinneringen.
    😘
  6. Yolanda & Jan:
    27 september 2020
    Lieve Marank JanDirk , weer even jullie verhalen gelezen wat is het toch leuk zoveel van jullie te horen en mee te beleven ! Jouw 40 e verjaardag zal je niet gauw vergeten zoveel Leuke en lieve reacties ( met dank ook aan Yori )! En leuk hoe JanDirk alles bijzonder versierde ! Nu is t weer een paar dagen omgeslagen maar het wordt vast wel surf weer , Glimpie heeft weer nieuwe banden , ook een geruststelling voor als jullie weer verder trekken..lieve allebei hier is t frisjes een fijne dag verder en veel liefs Vati en Mutti😍XX
  7. Chris en dinie:
    28 september 2020
    Weer heerlijk om jullie verhaal te lezen en zo een beetje met jullie mee te reizen. Hopelijk dat het weer snel beter wordt. Geniet van elkaar en de mooie omgeving! Dikke kus van ons😘