Een rondrit door de Balkan, Boedapest en een verrassend besluit

11 oktober 2021 - Boedapest, Hongarije

Alle indrukken van Albanië gaan nog door ons hoofd als we de volgende dag Noord-Macedonië binnenrijden. De wegen worden beter, de temperatuur daalt en de herfstkleuren worden ineens overweldigend. Als we bij onze overnachtingsplek uit de auto stappen met korte broek en slippers, weten we niet wat we meemaken! Vanmiddag was het nog 30 graden, nu 5... We parkeren Glimpie, trekken warme kleren aan en wanen ons ineens in een soort wintersportgebied. Dat schijnt het ook te zijn over twee maanden. Na het eten doen we voor het eerst de kachel even aan in de camper! We slapen wel prima in de kou, met een extra dekentje, dat wel. Het weer heeft sowieso in deze hoek van Europa ineens een ommezwaai gemaakt, het is ineens overal herfst. Onderweg de volgende dag stoppen we in een klein dorpje waar allemaal trekkertjes staan waarmee haardhout gezaagd kan worden. De bestuurders verhuren zichzelf en hun machine om de wintervoorraad te zagen. Een mannetje die ons ziet kijken, komt naar ons toe en spreekt drie woorden Engels. Maar hij vindt het blijkbaar leuk om een praatje te maken en nodigt ons uit voor een kopje koffie op een terras. Dat zie ik Nederlanders nog niet zo gauw doen: toeristen die ze niet kennen uitnodigen voor een bakkie. Mooie ervaring weer. Na deze stop rijden we verder, Kosovo in. We lunchen laat bij een restaurantje waar we vervolgens de camper mogen parkeren voor de nacht. De volgende dag bezoeken erin het noorden van Kosovo een berenopvangcentrum. De beren die er wonen, hebben vaak jaren opgesloten gezeten in kooitjes bij restaurants om klanten te trekken. Na een tijd in gevangenschap kunnen ze niet meer terug de wilde natuur in, maar het opvangcentrum heeft mooie ruime natuurlijke leefgebieden waar ze weer een fijn leven kunnen hebben. Omdat we in het noorden van Kosovo zijn, is het logisch om ook in het noorden de grens over te gaan. We hebben wel gelezen dat dat soms lastig gaat, omdat Servië Kosovo niet als eigen land, maar als een provincie van Servië ziet. En inderdaad, wij mogen bij de grens Servië niet in. Omdat wij via Noord-Macedonië Kosovo (een door Servië niet erkende grens) in zijn gegaan, ziet Servië het zo: wij zijn ‘illegaal’ Servië ingereden en mogen er nu alleen in als we eerst helemaal terug gaan naar het zuidelijker gelegen Noord-Macedonië en dan, 25 km oostelijker, een officiële Servië grens over gaan. Helaas, 250 km omrijden dus. Ja, de Balkan heeft een gebruiksaanwijzing en er wordt geen uitzondering gemaakt voor naïeve Nederlandse toeristen. Servië zelf is voor ons het minst interessante land van de hele reis tot nu toe. Het weer is ook niet best, dus we rijden er doorheen en moeten vervolgens 3 uur wachten bij de grens met Hongarije. Hier rijden we de EU weer binnen en dit gaat gepaard met uitgebreide controles van élke auto. Elke auto wordt bekeken, van binnen en van buiten en soms ook nog met spiegels eronder. Glimpie met surfboard en veel losliggende kleding overal biedt geen reden tot nader onderzoek, dus als we na drie uur wachten eindelijk aan de beurt zijn, mogen we redelijk snel verder. Hèhè... Nog een stukje verder en dan zijn we om 23:00 uur eindelijk in Boedapest op de camping. Toch nog maar even koken, eten en dan lekker slapen.

De volgende ochtend hebben we als doel ons verdere reisplan uit te werken. We hebben meerdere ideeën, Zuid-Afrika, Italië, Spanje, Portugal etc... We komen er nog niet uit maar nemen een optie op een ticket naar Kaapstad. Ondertussen is het stralend weer geworden en gaan we lopend de stad Boedapest in. Prachtig. Mooie oude gebouwen, de Donau, basilieken, terrasjes etc. We zijn er de hele dag zoet mee en na een nachtje slapen (hoewel, JD ligt vooral wakker van een andere reisoptie...) is het tijd om knopen door te hakken. Dan doen we: na wat telefoontjes met lieve mensen die we twee weken geleden hebben ontmoet, besluiten we dat we de optie op ons Kaapstad ticket laten gaan en dat we gaan naar... Albanië! Het land en vooral de mensen hebben we niet los kunnen laten en we besluiten dat we weer 1000 km terug gaan om daar nog vrijwilligerswerk te gaan doen. Beetje onhandig dat we dit niet eerder hebben bedacht, maar toen waren we er denk ik nog niet klaar voor ofzo.

Wel spannend wat we daar allemaal gaan doen, maar we hebben er zin in! Eerst nog even een paar dagen Boedapest voor we weer zuidelijk gaan.

Tot het volgende verslag, liefs JanDirk en Marank

F40E85A8-2E16-4E0A-B7DA-736732036CD579CD7FA0-939C-480D-964F-7680E0B6387A4DAD03CE-CF7D-4DA1-AD2A-3C00981F9304FC99B694-29AD-4D86-87E9-36BA516BB8B9626287D5-8D6A-4AFB-9990-230EFD175700E852DC79-B934-4B5F-8C9D-0F02318C5DE6C9C41019-97AC-4088-A95F-560B934FA4219CBC8546-259A-4E8E-A385-2087A4B6714BFEDF3D9F-AABA-464C-801C-CD42C763B3B7

3326B996-4B06-4856-8F73-245D94B28E99

F17EE771-017E-426C-AA6C-93E175087C12E8417163-2C7D-40C2-BE0C-35206A2DF175

1. ATD:
    Dapper!
  2. Kirs:
    11 oktober 2021
    Was toch mijn eerste gedachten bij lezen van de titel. Die gaan terug naar Albanië. Wat onwijs mooi!! Ben benieuwd wat jullie gaan doen. Liefs
  3. Petra:
    11 oktober 2021
    Wauw, hartstikke gaaf zeg!!
  4. Femke:
    11 oktober 2021
    Zo leuk om te lezen dat Albanië bevalt in zijn hoedanigheid. Het land staat al 2 jaar op planning voor ons, maar corona maakte het wel heel spannend met zoveel grensovergangen en 2 kids. Teth, Durres, Berat en Lumi y shales..... Etc. Wij hopen het van de zomer te bezoeken. Heel veel plezier in jullie avontuur.
  5. Anja:
    12 oktober 2021
    Mooi verhaal weer! Kijk al weer uit naar het volgende verslag , groetjes Anja
  6. Petra:
    13 oktober 2021
    Mooie openbaring! Ik ben benieuwd waar in Albanië jullie terecht komen, het klinkt als een prachtig land met mooie mensen.
  7. Bibi Buné:
    14 oktober 2021
    Trots op jullie !
  8. Norma:
    16 oktober 2021
    Ah die beren😔....wat een avontuur benieuwd wat jullie daar gaan doen!Liefs en er groeien nog aardbeien in de tuin😁