Poolse motorcrossers, IJslandse paarden in Tsjechië, Praag en Pilsen.

10 september 2020 - Pilsen, Tsjechië

In Bolków belanden we op een camping. De eigenaar spreekt Nederlands, hij werkt een deel van het jaar in Nederland en is een drukbezet man. Hij geeft onderdak aan een motorcrossevenement dit weekend. Maar hij heeft heel veel plek, dus wij hebben zelfs een veldje voor onszelf en hebben geen last van alle motoren. Zaterdag relaxen we wat en zondag bezoeken we een prachtig 13e eeuws kasteel in de buurt, slot Fürstenstein, ofwel Zamek Książ. Het hoost dus we trekken onze regenbroeken aan, wandelen in rap tempo naar het kasteel en komen er achter dat onze jassen écht niet meer waterdicht zijn.    Doorweekt bewonderen we het kasteel, we gaan mee op een tour door het in de oorlog gebouwde tunnelcomplex ónder het kasteel. Waarvoor deze tunnels precies dienden, is tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk.

Maandagochtend 8 uur heeft Glimpie een afspraak bij de garage. Zijn voorwiel wordt gedemonteerd, het lager wordt vervangen en na twee uur rijden de garagehouder en JD een proefrondje. Het euvel is verholpen dus we gaan weer op pad. Bij de supermarkt kan JD het toch niet laten om even te checken of alles ok is. Tot zijn grote schrik ziet jij dat de remslang gedraaid zit en er een enorme bout waar het wiel aan hangt niet is vastgedraaid. We gaan dus terug en onder veel excuus wordt de boel hersteld. Was toch lullig geweest als we straks een aflopend wiel hadden gehad ofzo...

We rijden door mooi heuvelachtig landschap Polen uit en Tsjechië in. We vinden een camping met... paarden! Het is een prachtig plekkie met aardige camping-eigenaren. Ik besluit eerst mijn krakende racefiets eens goed schoon te maken en in te vetten, een paar medekampeerders/ mountainbikers krijgen mijn niet goed werkende derailleur weer aan de praat. Mijn fiets kan er na deze onderhoudsbeurt weer tegenaan. Dank heren. De volgende ochtend sta ik om half 10 paraat voor mijn bosrit op Sayla, een 23 jarige IJslandse merrie, bruinbont. Gideon, de campingeigenaar rijdt mee op zijn Friese hengst en het is een prachtige rit. Er zijn maar weinig vlakke stukken en in een open veld treffen we twee hertjes die het bos in springen als we dichterbij komen. JD heeft ondertussen de lokale bergweggetjes per fiets ontdekt en mooie klimkilometers gemaakt. Na de lunch en een douche besluiten we nog iets zuidelijker te rijden. We bezoeken mooie rotsformaties en ergens onderweg laat ik -heel dom- 1000 kroon uit m’n broekzak vallen. Erg zonde, want het is nog geen 40 euro maar daar kan je hier wel twee keer van uit eten of drie dagen op een camping staan... dat doen we dus vanavond maar niet. We parkeren bij een hotel en daar vinden ze het prima dat we niet in het hotel maar wel in onze bus slapen...

De volgende ochtend picknicken we ergens naast een schapenweidje en rijden naar Praag. Buiten de stad parkeren we en gaan op de fiets weer de stad in. Heerlijk schakelt mijn schoongemaakte en gesmeerde fiets! We hebben gehoord dat daar de coronabesmettingen weer wat zijn opgelopen, dus we gaan mensen uit de weg maar zien genoeg moois in de oude stad. We blijven er ook niet lang, tijd voor pils... onee, Pilsen. Daar    overnachten we op een camping aan een meer. Pils komt er wel vandaan, dus dikke kans dat JD er nog wel een pilsje zal nemen. Ik houd het bij een rood wijntje...

Dan nog iets compleet anders: Bart van Riet, wie kent ‘m niet. Bart wordt deze maand 40. Ik ook. Voor mij misschien niet zo bijzonder, voor Bart wel! Ik hoop dat het over niet al te lange tijd niet meer zo bijzonder is dat mannen als Bart 40 worden. Bart heeft namelijk de spierziekte Duchenne. Om deze ziekte de wereld uit te trappen fiets ik zaterdag 12 september voor de Duchenne 40, een alternatief voor het evenement Duchenneheroes (waar veel geld voor Duchenne onderzoek mee wordt opgehaald) wat dit jaar helaas niet georganiseerd kon worden vanwege corona. En een initiatief van de op 13 september 40 jarige Bart. Wil je onderzoek naar Duchenne steunen, fiets dan ook mee! Kijk op http://www.deduchenne40.nl

Vind je dat ingewikkeld, dan kan het ook simpeler: sponsor mij! Velen van jullie hebben dat al gedaan, waarvoor dank! Heb je het nog niet gedaan, maar vind je het een goed idee, ga dan https://www.deduchenne40.nl/marank-elfrink-de-duchenne-40

Uiteraard doe ik verslag hoe mijn fietsdag eruit heeft gezien. Nu ben ik nog in Tsjechië, maar over een paar dagen zijn we vast weer op een andere plek. Tot de volgende keer!

C59DE896-2E9A-4580-87AC-3AFBE50C56B5F566876F-F2BF-410A-8E30-FACA312A7F4AC1DB8429-FC74-41F8-BE55-CE2CE4437E9C6D375D44-1F7C-4578-8A59-2C76C65C5B7557F3D91B-1409-4BE9-8A2B-F72083A8F9DDF56BEBD2-35EB-42C9-807D-D629034E2007A8096A66-6F0B-4459-BBB4-F1912521503814C293B9-C05A-41C8-9F71-32037BEFC07031F78312-45D8-4563-B827-422E855D595939B7B8C5-FB27-4E3C-A80E-9434ED096359DA152384-6B6F-4214-853E-D3D0D6458E8744F52DE0-B407-4376-8370-3AF2E48C48BEDFB63CB6-1D8C-4426-8C39-EC9C5FE4C325C020198E-BD12-4E62-919D-B9801B5649DA

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yolanda & Jan:
    11 september 2020
    Hallo Marank & JanDirk,
    Bedankt weer voor het leuke verslag. Toch heel goed van jou JD dat je nog even goed controleerde of de reparatie van jullie camper goed was uitgevoerd! Je moet er niet aan denken wat er zoal verkeerd kan gaan onderweg. Dan is 1000 Kronen verliezen niet iets om je druk over te maken. Alleen jammer en een leermomentje om je geld niet achteloos in je broek- of jaszak te stoppen. Leuk dat jullie in Praag zijn geweest. Op de foto’s heb ik gezien dat het een prachtige stad moet zijn met vele historische gebouwen en musea. Hopelijk hebben jullie mooier weer dan wij, maar af en toe een regenbuitje frist weer lekker op en biedt vaak gelegenheid om iets speciaals te gaan bezoeken. Een goede en fijne reis verder! Marank succes met je fietstocht voor de Duchenne Heroes. Groetjes Yolanda & Jan
  2. Yolanda & Jan:
    11 september 2020
    Heel leuk Marank dat je lekker paard hebt gereden en JanDirk lekker ging fietsen! Praag was dus ook heel mooi en morgen Duchenne voor Bart fietsen ! Succes En tot horens XX
  3. ATD:
    15 september 2020