Kerst op afstand, surfles, de naakte surfer en een Feliz ano novo!

11 januari 2021 - Praia da Luz, Portugal

En toen was het ineens kerst. Op kerstavond trakteren we onszelf op een etentje buiten de deur. Dat kan hier gewoon. Er zitten misschien nog drie andere mensen in het restaurant, het is erg rustig in Praia da Luz. We komen er ook deze week pas achter dat in dit dorpje 13 jaar geleden de Britse Maddie McCann is verdwenen. Natuurlijk kennen we de zaak, maar geen idee dat dat dus hier gebeurd is, verschrikkelijk. Eerste kerstdag voelt gek, niet heel kerstig. Het is rustig weer, geen golf te bekennen. We gaan een stuk SUPpen, omdebeurt peddelen we van Porto de Mos naar Ponte da Piedade en terug, prachtig langs de rotsen en er onder door. Vandaag is de horeca juist wel gesloten, dus ons kerstdiner wordt nasi, klaargemaakt in Glimpie, die op de parkeerplaats van het hotel staat. We eten het op op onze hotelkamer, met ons minikerstboompje op tafel. Tweede kerstdag bestaat hier niet echt als feestdag, maar we maken er wel een feestje van hoor. JD surft weer lekker bij Bordeira aan de westkust en in de middag doen we met de familie de Vries en Veel een kerstquiz via Zoom, heel leuk. Zondag na kerst maken we met prachtig weer een fietstocht door de omgeving. Er zitten aardig wat klimmetjes in de route en op veel plekken die in de schaduw liggen zien we dat het gras bevroren is. De nachten zijn ook echt kouder deze week en het duurt overdag even voor de temperatuur aangenaam is. Toch hebben we nog veel mooie middagen met zon. Voor mij is het dinsdag weer tijd voor een surflesje. Leraar James doet zijn best om mij in de golven op m’n gemak te stellen en legt uit hoe en waar ik het best kan liggen zonder steeds bakken water over me heen te krijgen. JanDirk ligt ook in het water en moedigt af en toe aan. Ik heb natuurlijk wat missers (ik heb de golf maar blijf op m’n knieën en kom niet tot stand) maar ook wat golven waar het wel lukt en ik heel blij van wordt. Het vertrouwen begint een beetje te komen en ik ben blij na de surfsessie en de vermoeide armen zijn ook een goed teken. De dagen hierop zakt de golfhoogte in. JanDirk zit met nog wat surfers in een appgroep waarin wordt gezegd waar de golven goed zijn. Zo komt het dat we belanden op een strand waar we nog niet eerder zijn geweest. De weg er naartoe is een uitdaging. Een offroad modder- en grindpad wat door de regen van de dag ervoor nogal glibberig is geworden. We worden wel beloond met een prachtig strand. Er zijn nog meer mensen, veelal hippie-achtige figuren met lange baarden, kleurige wijde gewaden of, zoals we bij aankomst op het strand zien, helemaal niets aan. Er wordt gemediteerd, zonnewarmte opgedaan en gedanst met stokken. Er wordt ook gewoon gesurft en dat gaat JD ook doen. Ik geniet van de zon en maak foto’s. JanDirk houdt meestal twee tot drie uur vol. Het is lekker in de zon, maar met een graadje of 12 best fris. Groot is mijn verbazing als er tussen de surfers ineens iemand zónder wetsuit het water in gaat. Naakt surfen, dat is nieuw voor ons. De man doet een korte surfpoging, na tien minuten gaat hij toch maar weer verder met zijn meditatiesessie op strand. Ja, ik heb mooie foto’s gemaakt van JD (in wetsuit). Nee, de naakte man staat er niet op. 😉

En dan ineens is het oudjaarsavond. Er zijn wederom coronamaatregelen aangekondigd. Na 23:00 uur mag niemand meer de openbare weg op. Zo kun je ook vuurwerk ontmoedigen, want vuurwerk is hier niet verboden, maar als je het nergens kan afsteken is het ook lastig. We zitten nog steeds in ons hotelletje in Praia da Luz en kijken wat televisie met een pastel de Nata erbij. Geen oliebollen hier natuurlijk. Vanwege het tijdsverschil wensen wij om 23:00 de familie in Nederland al gelukkig nieuwjaar. Wij doen ons best om nog een uurtje wakker te blijven, want we willen elkaar om middernacht wel nog even een mooi 2021 wensen. Het lukt en ook hier is toch nog wat vuurwerk. Mensen steken hier en daar nog iets af in hun tuin of op een dakterras. 10 minuten later is alles weer rustig en slapen we bijtijds. De volgende dagen mogen mensen alleen in de ochtenden de openbare weg op. Na 13:00 uur moet iedereen thuis blijven en is alles gesloten. Rare taferelen, in de ochtenden is het juist drukker op straat en in de supermarkten, en na 13:00 zie je nauwelijks meer iemand buiten. In de ochtenden gaan we dus met Glimpie op pad, in de middag zijn we bij het hotelletje en kunnen we daar in de tuin zitten. Gelukkig is vanaf 4 januari deze regel weer voorbij. Op dagen dat er geen golven zijn, doen we wat anders. Zo bezoeken we onder andere een kasteel, heel mooi. We komen er een Nederlands stel met hun kind tegen die al een jaar of twee onderweg zijn. Ze wonen in een caravan en de dame legt ons uit dat ze voorlopig nog niet naar Nederland gaan en dat ze onderweg haar spirituele tweelingziel (?!?) is tegengekomen... (zo noem je dat misschien heel mooi als je bent vreemdgegaan?) en dat deze man hun nu achterna reist en ze dan een modus gaan vinden met elkaar. Wij begrijpen hieruit dat het ingewikkeld is...

Zelf hebben we een allesbehalve ingewikkeld leven nu. We bedenken wat we graag zouden willen als we terug in Nederland zijn. De reis voelt echt nog niet klaar. We hebben het geweldig tot nu toe, maar dit is niet waarvoor we alles hebben opgezegd. Dus nu we nog niet gebonden zijn aan een vaste baan, kunnen we nadenken over wat we dán dit jaar willen gaan doen. Werken, opleiding, iets nieuws leren. JanDirk heeft sowieso nog een paar oldtimer projecten staan en in zijn branche is een tijdelijke baan niet zo gebruikelijk. In de fysiotherapie zijn er wel veel tijdelijke functies, dus zou ik heel graag tijdelijk een baan hebben waarin ik weer veel nieuws kan leren. Bij Heliomare wil ik ook dolgraag weer werken, maar pas als ik weet dat ik niet verder op reis ga voorlopig!

Na een paar dagen zonder golven geeft surfleraar James aan dat er weer wat aankomt. We spreken een les af en als ik de zee zie wil ik er eigenlijk écht niet in. Veel te hoog voor mij. JanDirk kan niet wachten en na wat bemoedigende woorden van hem en James doe ik toch ook een poging. Eenmaal door de branding heen zit ik met kloppend hart op mijn board, te wachten wat de zee doet en totdat ik durf te proberen een golf te pakken. De deining is flink en af en toe denk ik echt: ‘wat doe ik hier?’ Uiteindelijk met aanmoediging en een zetje van James heb ik toch een golf. Pfff... dat viel niet mee. We zoeken een iets rustiger stukje zee op en dan merk ik dat ik het vergeleken met daarvoor toch iets minder spannend vind. Blijkbaar moet ik het eerst even heel eng vinden om er daarna achter te komen dat het wel mee valt. Ik heb nog twee keer een golf en hoewel de les niet zo best gaat, denk ik dat ik er toch wel veel aan gehad heb. Op naar de volgende keer! Als die nog komt tenminste, want inmiddels lopen de coronacijfers ook in Portugal op. In de weekenden geldt weer een reisverbod tussen gemeentes en moet iedereen vanaf 13:00 uur binnen blijven. Er gaan geluiden dat deze situatie later komende week dagelijks gaat gelden. Niet zo best. We zullen zien hoe dit gaat lopen, we voelen ons juist zo veilig hier in de hele rustige Algarve...

In de loop van deze week wordt er meer van de regels bekend. Vandaag hebben we nog een mooie wandeling over de rotsen van Praia da Marinha gemaakt en wat morgen brengt, zien we morgen wel. De temperatuur schijnt wel weer wat omhoog te gaan, dat zou lekker zijn. We weten dat het in Nederland vaak koud en grauw is in januari, maar dat de twee weken na kerst hier ook niet boven de 10 graden zijn en in de nacht rond de 3 graden, is in de Algarve ook ongebruikelijk. Gelukkig zien we wel regelmatig zon en daar worden we blij van!

Liefs uit Luz, JanDirk en Marank

B1C9A8FC-31C7-48DB-B5AA-BA067D882AE3E4F67D66-6627-47BC-AC17-6A72A18F75F6E6A8114D-8DA0-4536-A268-FFBD44713730 19380FB3-070F-4B91-9ED1-1C0D31FCFF1B5092E98B-F7C7-4D60-B5E0-A50A314DBADA7C03F242-F8F9-479E-AC12-ADDDD7F751FA6B6E5EE0-E5D1-4870-8C65-6968273D74CA145DA5BA-2E81-4056-9DB5-40263DCCB6C198825D36-2D15-479E-A17B-F0655DE0521C68DB0BB5-8EBE-4F3E-B79A-A3995FD34991F7779E2A-1FF3-4451-BD95-D8E38005E293A8B3D5D1-4EC8-4D33-A4C6-1618D1F15F348852E602-8022-478E-8BA2-9AD2636739A1C8EBF06E-B3BB-41B6-919F-17B173B867A28680507F-411A-48F5-88A0-1CAAC93AB719978B73EA-430F-4FF2-B185-E9DBD0A93A701D2D8F4F-BE43-4CC5-9394-DAA14D7D45C0A6A64D49-E93C-4778-AC6A-A5CEF6080CBD37D3D347-495C-467A-A3CC-1F7FDC33B94AFB3F4782-340F-42EA-AE17-AC945998C1B3

1. Samantha:
    13 januari 2021
    Wouuw weer mooi om te lezen.. en die fotos jahh dat gevoel komt toch echt weer terug... heerlijk hoor geniet zolang mogelijk..

Leuk om te horen dat ook bij jullie de meest mooie gedachten op komen.. wat is mijn pad in dit leven!!
  2. Yolanda & Jan:
    16 januari 2021
    Weer een leuk verhaal! Fijn dat jullie in ieder geval vakantiegevoel hebben en hopelijk werkt het weer daar de komende tijd ook nog positief aan mee. Hier blijft het nat en koud en vandaag viel er een beetje sneeuw. Leuk dat jullie Frans Maxi in de gaten houden en hem af en toe een lekkere pizza geven. De restjes eet de hond wel op. Dus iedereen blij!
    De kortste dag ligt al weer 3 weken achter ons en wij hopen dat wij in februari net zulk mooi weer krijgen als jullie nu hebben. Groetjes en veel liefs!
  3. Jolijn:
    23 januari 2021
    Leuk verhaal weer lieve JD&Mar, zongebruinde, gezonde koppies, goeie surf, toeristische tripjes en Heliomare is er ook een beetje bij zie ik! Heerlijk om jullie een beetje te volgen. Veel liefs!